1
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2
استادیار و عضو هیأت علمی گروه روانشناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر،مقایسه مسئولیت پذیری اجتماعی، رابطه والد فرزندی و بهزیستی روانی در دانشآموزان تک والدینی و عادی بود. این پژوهش از حیث رویکرد کمی، از حیث هدف کاربردی و از حیث کارکرد علی- مقایسهای بود. برای رسیدن به این هدف جامعه آماری آن شامل تمامی دانشآموزان تک والدینی مدارس مقطع ابتدایی کلاسهای چهارم، پنجم و ششم منطقه 3 تهران که در سال تحصیلی 1400-99 مشغول به تحصیل بودند و حجم نمونه با توجه به هدف پژوهش و با استفاده از شیوه نمونهگیری در دسترس، 60 نفر با توجه به اهداف و فرضیه تحقیق که 30 نفر مربوط به گروه دانشآموز تک والدینی و 30 نفر دانشآموز عادی که به صورت در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش پرسشنامه مسئولیت پذیری اجتماعی، پرسشنامه ارزیابی رابطه والد – فرزند و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی بر روی گروه نمونه اجرا شد. در این پژوهش دادههای جمعاوری شده بر اساس روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استادارد) و استنباطی (تحلیل واریانس چندمتغیره) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که اثر گروه تنها بر نمرات حاصل از پرسشنامه بهزیستی روانی معنادار میباشد؛ بدین معنا که بین آزمودنیهای دو گروه (دانشآموزان تک والدینی و عادی) در میانگین نمرات این متغیر تفاوت معناداری وجود دارد. اما در سایر متغیرها تفاوت معناداری دیده نمیشود.
عزیزی, مرضیه, صداقت, مستوره. (1399). مقایسه مسئولیت پذیری اجتماعی، رابطه والد فرزندی و بهزیستی روانی در دانش آموزان تک والدینی و عادی. پژوهش های جامعه شناسی, 14(4), 139-158.
MLA
مرضیه عزیزی; مستوره صداقت. "مقایسه مسئولیت پذیری اجتماعی، رابطه والد فرزندی و بهزیستی روانی در دانش آموزان تک والدینی و عادی". پژوهش های جامعه شناسی, 14, 4, 1399, 139-158.
HARVARD
عزیزی, مرضیه, صداقت, مستوره. (1399). 'مقایسه مسئولیت پذیری اجتماعی، رابطه والد فرزندی و بهزیستی روانی در دانش آموزان تک والدینی و عادی', پژوهش های جامعه شناسی, 14(4), pp. 139-158.
VANCOUVER
عزیزی, مرضیه, صداقت, مستوره. مقایسه مسئولیت پذیری اجتماعی، رابطه والد فرزندی و بهزیستی روانی در دانش آموزان تک والدینی و عادی. پژوهش های جامعه شناسی, 1399; 14(4): 139-158.